söndag 6 november 2011

Så transfobin var mer utbredd än jag trodde

Jag har tidigare skrivit om den så negativa attityd mot transsexuella jag stött på från några som kallar sig feminister. Där jag som trans tjej ses som en infiltratör i patriarkatets tjänst, där jag ses som fiende nummer ett. Före misogyna och chauvinistiska män, konservativa, religiösa fundamentalister, anti-feminist, etc.

Nu på en Facebook sida jag nyligen blev medlem i så länkade dom till en blogg (som dom ville kritisera då FB gruppen var en sida mot transfobi ifall någon undrar) som var så full av förakt mot transsexuella kvinnor att jag blev spyfärdig, det gjorde ont att se allt hat. Jag skrev i gruppen att jag bara inte fattar detta hat, jag försöker förstå men kan inte. Denna blogg länkade i sin tur till många liknande feministiska bloggar och till hela nätverk där sådana här åsikter ses som helt okej och uppmuntras.

Jag trodde inte det var så vanligt ändå, jag har fått höra berättelser om sådant här så det är väl inte så ovanligt som jag ville tro att det var.

Till den som undrar så pratar jag inte om att problematisera att en trans tjej som jag gör kön, gör feminitet och därför bidrar till problem jag med. Utan jag pratar om där trans tjejer som jag ses som "sjukdomar", som "freaks", som en fiende och aldrig någonsin som någon som är på samma sida, som står på barrikaderna och bekämpar patriarkatet.

Det gör ont i mig när jag ser sådant här, det är som att jag blir spottad i ansiktet och stampad på. Detta oresonliga hat förstår jag inte.

2 kommentarer:

  1. Det gör ont i mig och jag blir ledsen över att du ens ska behöva se skiten. Jag hoppas att du även befinner dig i feministiska sammanhang där tonen är en annan och där solidaritet är ett ledord. Annars får du helt enkelt flytta till Göteborg, här har vi massor med kärlek till alla(plus en massa grymma queer-anarcho-feministiska sammanhang som skulle älska en tänkare som du! Styrka, pepp och systerskap /Stina

    SvaraRadera
  2. Stina:

    Tack för dina ord! Dom betyder mycket!

    Ja, får flytta till Göteborg annars. En till anledning skulle vara att feminism här är nästan icke-existerande.

    Styrka, pepp och systerskap till dig med! :)

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.