söndag 13 november 2011

Stoppa tvångsstereliseringen av transsexuella!

Stoppa stereliseringen. Sissela Nordling Blanco och Mira Larsson skriver om att tvångsstereliseringen av transsexuella som vill genomgå könskorrigerande behandling måste få ett slut.

Tvångsstereliseringar har förekommit tidigare under historien i Sverige:
Det är dags att utmana bilden av Sverige som ett öppet och jämställt land som respekterar de mänskliga rättigheterna. Tvångssterilisering har en lång och brutal tradition i Sverige som har riktat sig främst mot kvinnor inom resandefolket, funktionsnedsatta och så kallade asociala kvinnor vilket var en godtycklig definition som rymde allt från hbtq-personer till personer som levde i prostitution. Det gemensamma för tvångssteriliseringarna, som i dag klassas som brott mot mänskligheten, är idén att en bättre mänsklig ras och ett bättre samhälle skapas genom att maktens män kontrollerar våra kroppar och vår reproduktion.
Europarådet fastslog redan i somras att tvångsstereliseringar av transsexuella är ett brott och ska bort. Alla partier utom KD och SD ställde sig bakom det. Senast KD uttalade sig om tvångsstereliseringar så var dom för det då det ansågs av deras styrelse att det behövdes just för att ingen transsexuell vill väl ha kvar sitt "gamla" könsorgan samt att transsexuella inte ska få ha barn för barn måste växa upp med en mamma och en pappa. KD visade sin transfobi, HBTQ-fobi och kärnfamiljstänkade.

Själv måste jag redan nästa år genomgå en operation för annars får jag inte fortsätta med hormonbehandling, eller något annat heller som ingår i könskorrigeringen. Vara deprimerad och inte ha ork för mitt liv om jag inte fick fortsätta är något som inte tas hänsyn till. Så jag är tvingad att genomgå operation för att kunna må bra. Jag vill inte tänka på hur mitt liv skulle se ut om jag inte hade påbörjat min transition. Men jag mår dåligt av tanken att jag måste genomgå något för att kunna må bra, som är så enkelt att bara ändra på. Men jag får inte vara lycklig som jag är, jag måste ordna mig efter denna transfobiska lag.

4 kommentarer:

  1. Det är så himla synd att det är så här och att Alliansen inte vågar köra över KD. samarbetet väger tydligen högre än enskilda individers rätt till sin kropp och sin integritet.

    SvaraRadera
  2. Ja, som vanligt. Transsexuella skiter dom andra i. Annars skulle dom ha kört över KD för länge sen.

    SvaraRadera
  3. Jag är säker på att det kommer ändras i framtiden. Men vansinnigt att det ska behöva ta så lång tid!

    SvaraRadera
  4. David Bergkvist13 november 2011 21:44

    Om pengar inte hade varit någon begränsning, skulle du då kunnat köpa de hormoner du behöver för egna pengar? Eller finns det förhinder även för detta?

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.