lördag 5 november 2011

Transfobi i populärkulturen

Taget från Sleepless på Twitter. "How I Learned to Hate Transgender People". Artikeln tar upp exempel på filmer där transsexuella framställs som saker, som "freaks" som är äckliga, sjuka och som översexuella som kastar sig på första bästa heterosexuella cis kille som såklart tar avstånd från "det".

Jag känner igen det där från olika filmer, och jag kommer ihåg hur ledsen jag kände mig när jag såg det. Eftersom jag själv är transsexuell kvinna så gjorde det extra ont att se. Jag så ser jag så sällan transsexuella kvinnor och män framställas som personer i filmer. Det är istället fördomsfulla transfobiska stereotyper som spelas på, som publiken förväntas skratta åt. Och som transsexuella kvinna förväntas jag skratta med eller hålla käften för hey, det är inte mig det handlar om utan bara "det" i filmen... Så varför skulle jag bry mig och ha något problem med att se en transsexuell kvinna framställas på detta sätt?

För att det är något som händer oss transsexuella i vård vardag, oavsett om det är ute i vanliga livet eller på nätet så stöter jag på sådant här. Det är inte bara en handling eller ord som inte har konsekvenser, transpersoner blir mobbade, misshandlade, våldtagna och även mördade just för att dom är transpersoner. Filmerna i artikel hjälper till att förstärka fördomar om transpersoner, sedan måste vi transpersoner och olika HBTQ-organisationer jobba hårdare för att bekämpa dessa fördomar som filmerna så glatt spelar på. Det är vi transpersoner som drabbas av det, cis personer drabbas inte av det och har då råd att sitta och skratta åt det, skratta åt "det"på filmduken, för dom drabbas inte av transfobin.

Jag önskar att fler kunde tänka efter, snälla tänker efter nästa gång ni ser något sådant här i en film eller vad det nu är. Tänk att det inte bara är en enskild handling eller enskilda ord. Det är en del av något som drabbar alla transpersoner.

1 kommentar:

  1. Skämt om transsexuella och transpersoner brukar som regel vara väldigt nedsättande, hatiska, förlöjligande och nedvärderande. Jag fattar inte ens varför sådana skämt är så himla roliga. Vad är det för kul med att en man kommer ut i kvinnokläder? Vad är det för roligt med att utbrista "trans!" högt i skolkorridoren som killarna på högstadiet gjorde? Vad är det som är så himla roligt?
    vilken korkad snubbe som hade skrivit det där inlägget du länkade till förresten. EQ:t kan ju inte ha varit högt hos den snubben.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.