fredag 18 november 2011

Transmode del 1 - Förklaring och om kroppen

Idén till detta inlägg fick jag från Hanna Fridén på Twitter där hon tyckte jag kunde transmodeblogga. Så varför inte? Jag ska försöka ha med bilder på varje del. Då en bild säger mer än tusen ord, bla bla osv. Men ingen bild i denna första del, ledsen till dom som vill se bilder!

Underförstått att eftersom jag är trans tjej så är det just transsexuella kvinnor som mina transmode-inlägg berör. Sorry, trans killar!

Jag kommer i dessa delar ta upp sådant som:
 - Hur framhäva dina kurvor som trans tjej. Om det är det du vill.
 - Det här med behå. Och "utfyllnad".
 - Att tänka på om du är pre-op trans tjej och vill dölja "the bulge".
 - Underkläder.
 - Det här med att "klä sig för sin ålder". Skittråkigt så jag kommer skriva om hur jag ogillar det tänkandet, då jag själv ibland klär mig som en "fjortis".
 - Tips då du vill köpa kläder och hitta rätt storlek.
 - Att tänka på då du föredrar att shoppa kläder online, såsom krånglet med att gissa storlekar.
 - Smink! Framhäva det där "feminina".
 - Högklackat!
 - Och mer jag kan komma på senare! :)

Men nu tänkte jag ta upp det här med kroppsbyggnad. Det är så olika vilken kroppsbyggnad du har, såklart. Eller hur lågt du har kommit i din könskorrigering. Det sistnämnda eftersom hormonbehandlingen, eller om du som jag går på två (Estradot och Provera), påverkar kroppen i och med fettomfördelning. Så det betyder att du får mer fett på höfter, lår och rumpa samt bröst. bra och tänka på förresten så du inte köper upp tonvis med kläder då du precis börjar för att sedan märka efter ett par år att oj, kläderna är lite för trånga. Detta gjorde jag, supersmart...

Trånga kläder kan visserligen ge skev av att du har mer kurvor. Men tror mig i att bekvämlighet är viktigt, också. Det är inte skönt med typ supertighta leggings, snarare väldans obekvämt. Någorlunda tighta kan dom sitta, för dom ska inte vara pösiga. Tycker inte jag i alla fall. Detta gäller också andra sorters klädesplagg.

Men för många trans tjejer så kan det vara att just hela överkroppen, är större än underkroppen. När det för cis tjejer oftare är tvärtom. Självklart så är detta olika efter individen. Så det gäller att tänka på detta när du köper kläder, om det alls är viktigt för dig vill säga, en del trans tjejer bryr sig inte ett dugg. Men jag gjorde, och gör det ännu. Då jag stör mig på min lite större överkropp. Så jag tänker på en sådan enkel sak som vilken färg jag använder, och vilka sorters kläder jag använder.

Men mer om det sista i nästa inlägg för det tillhör delen - Hur framhäva dina kurvor som trans tjej.

4 kommentarer:

  1. Vilken bra idé. Som CIS-person känner jag att det kan det vara väldigt intressant att sätta mig in i hur en transtjej tänker om kläder odyl. Vidga vyerna liksom.

    SvaraRadera
  2. Visselpaj:

    Tack! Jag ser fram emot detta också, det ska bli skönt att få ut alla mina tankar och erfareneheter om det här :)

    SvaraRadera
  3. Vad otroligt viktig synvinkel du tar upp här.

    Men vad har detta med feminism att göra??

    SvaraRadera
  4. Anonym:

    Läs vad det står längst upp på min blogg.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.