tisdag 22 november 2011

Transpersoner och separatism inom feminism

Så jag har igen blivit indragen i en debatt på Facebook. Nu denna gång har en annan feminist anklagat mig för saker just för att jag är trans tjej. Hen såg mig som representant för alla trans kvinnor. På samma gång så kritiserade jag hen för olika transfobiska uttalanden och förväntas då hålla käften och sitta ner och se söt ut. Men jag tänker inte titta på medan hen snackar skit om trans kvinnor, det är att se dessa trans kvinnor som "dom andra" som är okej att spotta på. Kritisera deras åsikter, inte just för att dom är transsexuella kvinnor.

Grejen var att det handlade om två radikalfeministiska kvinno-separatistiska grupper som ville vara med på OWS (Occupy Wall Street) Men fick inte för arrangörerna eftersom dom inte ville låta trans kvinnor få vara med. Detta skrev då hen som jag kritiserade ett långt blogginlägg om och blandade också in en hel del transfobi.

I en FB grupp så togs då detta inlägg upp och jag kritiserade transfobin, och hen började att anklaga mig för att vara biologist och för att vara emot separatism. Efter en flera timmar lång debatt som inte var så trevlig, minst sagt, så svarade jag att visst ni får visst ha er separatism såklart.

På samma gång så är jag delat gällande separatism. Jag är för den för jag förstår att det finns feministiska kvinnor som bara vill träffa andra biologiska kvinnor, och inte vill ha oss trans tjejer där pga av olika orsaker. Till exempel att en transsexuell kvinna kanske börjar ta över en diskussion och tänker inte på den uppväxt hon haft som kille med könsnormer och privilegier. Detta för att killar generellt får lära sig att ta initiativ, gärna vara mer aktiv och hävda sig. Medan det är tvärtom för tjejer.

Samtidigt tycker jag det är sorgligt och det gör ont inom mig att synen är så svartvit, alla trans tjejer ses som en fiende som inkräktar. Att en passerar som kvinna år efter år och därför får erfarenhet som just en kvinna spelar ingen roll. En kan tänka: Ja men att ha en livmoder, det har inte en transsexuell kvinna och har därför ingen sådan erfarenhet av reproduktion och abort! Nej det är sant, men det har inte alla biologiska kvinnor heller. Ska dom uteslutas då också? Nej såklart inte, det vore absurt att göra det...

4 kommentarer:

  1. Jag måste säga att jag tycker det är en aning lustigt och förvirrande att hen anklagar dig för att vara biologist när hens separtism verkar bygga på vad en har mellan benen. Det är biologiskt centrerat om något.
    För övrigt förstår jag inte varför transkvinnor ses som ett hot överhuvudtaget. Dessa femininster borde rikta in sig på de verkliga problemen - kvinnor och män på maktpositioner som upprätthåller den patriarkala ordningen.

    SvaraRadera
  2. För det första: Jag beklagar verkligen vad du har fått höra.
    För det andra, angående denna passage:
    "På samma gång så är jag delat gällande separatism. Jag är för den för jag förstår att det finns feministiska kvinnor som bara vill träffa andra biologiska kvinnor, och inte vill ha oss trans tjejer där pga av olika orsaker. Till exempel att en transsexuell kvinna kanske börjar ta över en diskussion och tänker inte på den uppväxt hon haft som kille med könsnormer och privilegier. Detta för att killar generellt får lära sig att ta initiativ, gärna vara mer aktiv och hävda sig. Medan det är tvärtom för tjejer."
    Jag måste säga, som cis kvinna, att jag tror att det där snacket om att kvinnor bara vill träffa biologiska kvinnor bla bla mest är snack att dölja sin transfobi bakom. Jag menar, det finns rätt gott om cis kvinnor också som uppfostrats till att ta för sig, och jag kan räkna ottaliga ciskvinnor som avbryter konversationen, tar över osv. Många ciskvinnor har också andra privilegier, tex klass, sexualitet och hudfärg.

    SvaraRadera
  3. Jag är glad att du, FumikoFem, har förståelse för att kvinnor kan vilja ha separatistiska grupper, det kan finnas flera skäl till det, och det är något jag tycker ska få all respekt. För mig blir intersektionellsolidaritets och Christines avståndstagande från en sådan syn lika illa som transfobin, eftersom det i bägge fallen handlar om ett förnekande av andras rätt till sin upplevelse.

    Själv är jag i grunden FÖR separatism, ännu mer eftersom vi lever i en myt av jämställdhet. Men jag tycker att en samtidigt ska se till individen. Alla transkvinnor är verkligen inte feminister, men dom som är det, ska respekteras som det. Hur en sen ska hantera det i det enskilda fallet kanske blir olika. Ibland står olika behov emot varandra, och då finns inte alltid någon enkel lösning av att en har fel och en annan har rätt.

    SvaraRadera
  4. Jag är inte helt emot seperatism även om det kanske låter så i min första kommentar. Däremot är jag skeptisk mot den seperatism som grundar sig på vad man har mellan benen för den grundar sig allt som oftast på transfobi.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.