onsdag 2 november 2011

Varför en misogyn attityd hos individer påverkar samhället i stort

Inget nytt egentligen, men precis som det sägs i denna artikeln så är det ofta att en persons misogyna attityd ursäktas på olika sätt. Det anses vara hen personliga åsikt och skadar inte kvinnor som grupp, men det är precis vad det gör. Det spelar ingen roll om det är individer som har dessa åsikter i sin vardag, som hen ursäktar med typ "det var ett skämt", eller om det är en känd personer som förekommer i TV eller gör musik - allt bidrar till misogynin i samhället och normaliserar den. Det i sin tur bromsar och även backar jämställdheten. En backlash. Självklart har kända personer, ju mer känd dom är, större influens. Men allt hänger ihop.

Varför det är så viktig att bekämpa dessa misogyna attityder oavsett om dom kommer från personer vi stöter på i vård vardag eller om dom kommer från en politiker, en stå-upp komiker, eller någon chauvinistisk rövhatt som gör kvinnofientliga låtar, allt räknas in i slutändan och bidrar till problemen för kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.