onsdag 16 november 2011

Varför jag inte kan kalla mig radikalfeminist eller anti-porr feminist längre

Efter cirka ett års grubblande, gråtande och sömnlösa nätter så har jag tagit ett beslut - jag kommer inte längre kalla mig radikalfeminist eller anti-porr feminist. Varför?

Efter att jag nyligen berättade om hur jag känner inför vissa saker som analsex, hur jag har väldigt motsägelsefulla sexfantasier, hur jag tittar på exempelvis bögporr - så har allt fler inom radikalfeminism och anti-porr feminism vänt mig ryggen. Men först så spottade dom mig i ansiktet och gav mig en smäll, jag uteslöts ur gemenskapen och dom visade den syn dom alltid haft på mig - som en trans tjej kommer jag alltid förbli en man, som är feminist enbart för att krossa feminism från insidan.

Så mycket systerskap, kärlek och styrka fick jag tillbaka för att jag sa att jag älskade dom och öppnade mitt hjärta. Det har gjort så jävla ont, det gör så jävla ont när jag skriver detta gråtandes. Men jag kan inte längre använda dessa begrepp om mig själv vetandes att andra radikalfeminister och anti-porr feminister kommer se mig med med tvivel och hat i sina ögon.

Min analys av porr har inte förändrats, i mig finns fortfarande radikalfeminism. Det är bara själva begreppet jag inte längre kommer använda om mig själv. Efter allt vad som hänt kan jag inte längre göra detta.

Jag får nu stå ensam i min kamp mot patriarkatet.

11 kommentarer:

  1. jag tycker det är konstigt att man väljer att straffa dig för att du har motsägelsefulla sexfantasier. Den absoluta majoriteten av feminister har motsägelsefulla åsikter och säkert motsägelsefulla sexfantasier också. jag har också en del motsägelsefulla åsikter som jag försöker bli av med. jag ser inget skäl varför de ska straffa dig för det. Är de något sorts feministiskt avantgarde som är "upplysta" och vet bättre än somliga feminister eller?

    SvaraRadera
  2. Varför kan man inte inse att alla är en produkt av sin tid? Skillnaden mellan dig och en random person som gillar analsex/bögporr/what evs är ju att du är medveten om vad som ligger bakom allt. Vad det får för konsekvenser osv.
    Så tänker jag iaf. Jag tycker en hel massa om könsroller/rakning/osv men är inte helt perfekt inom de områdena ändå. Ingen är perfekt och ingen kan göra allt åt alla håll.
    Hoppas du hittar stöd på andra ställen, för om de andra radikalfeministerna inte kan se en styrka med att ha med en i gänget som "sett båda sidor" så får det väl stå för dom. Jag hoppas du fortsätter blogga och vara aktiv på nätet ändå. :)
    /Hanna

    SvaraRadera
  3. Vad är det för jävla miffon du snackat med? Radikalfeminism handlar om att erkänna patriarkatet, inte om vad man tänder på. Låter som om du råkat ut för ett gäng besserwissers. Tror inte du behöver dem.

    SvaraRadera
  4. intersektionellsolidaritet:

    Ja det kan nog sägas vara ett avantgarde, dom ser sig som bättre för att jag har kommit ut med flera saker och också delvis för att jag är trans tjej så är jag sämre i deras ögon. Det sorliga är att många av dom har själva saker som är så motsägelsefulla, enda skillnaden är att jag kom ut med det, dom gör det inte. Så jag blev deras objekt för hat.

    SvaraRadera
  5. Hanna:

    Jag frågar mig samma sak, men det är alltid lättare att döma andra för att trycka ner dom för att må bättre själv. Att se sig som förmer andra, vilka dessa gjorde mot mig. Att jag inte tidigare insåg att deras ord om systerskap bara är något ytligt som är som det där gänget i skolan alla vill umgås med, den som blir medlem måste hela tiden vakta sin rygg för hen får räkna med skit bakom ryggen när som helst och är hen inte tillräckligt cool så åker hen ut.

    Jorå, jag kommer fortsätta vara aktiv. Men vilka jag umgås med på nätet kommer att förändras, eller har redan faktiskt.

    SvaraRadera
  6. Sofia Capel:

    Håller med. Men en del kan inte tänka så långt utan ser det som att dom är perfekta utan några fel.

    SvaraRadera
  7. Men är det inte din bitterhet som talar nu? Både porrmotståndare och radikalfeminister omkring dig har väl också stöttat dig? Jag får intrycket att det är några enskilda som har reagerat mot dig? Och på forumet Systerskap har väl alla feminister och porrmotståndare som har svarat där i tråden om att du som anti-porr tänder på porr gett dig bra svar. Så när du skriver att du ”får nu stå ensam i (d)in kamp mot patriarkatet” känns det som att du är väldigt orättvis. Varför slå mot hela feminismen och porrmotståndet om det bara är några enstaka som svarar dumt?

    SvaraRadera
  8. De dömer dig inte för att du är transtjej, de dömer dig för att du är man. De gillar inte män, och är inte beredda att acceptera eller ta upp män i sin grupp. De hade haft mycket lättare att acceptera en transman, eftersom han genetiskt är kvinna.

    SvaraRadera
  9. Maria:

    Ja det är delvis min bitterhet som talar. Sant.

    Sen ska jag skriva ett inlägg om dom som faktiskt stöttar mig, så jag kommer ta upp båda sidor. Men detta inlägg var gjort när jag var ledsen och arg. Sen ser jag inte att jag slår mot hela feminism då jag är feminist fortfarande. Jag slutar inte kalla mig feminist.

    SvaraRadera
  10. För det första: Du är absolut inte ensam! Ursäkta att jag är lite klyschig nu, men mister det en står det dig tusen åter heter det ju, och det stämmer faktiskt. Även om några vänt dig ryggen, så finns det många kvar som stöttar dig, och du kommer att lära känna nya personer också.

    För det andra: Jag har väldigt svårt för en form av feminism som innebär att vi alla måste vara perfekta, att inte ha motsägelsefulla fantasier, inte gilla normativa beteenden etc. Jag tycker att det är bra och starkt av dig att berätta om det hos dig som är motsägelsefullt och jag önskar att vi feminister kunde vara mer öppna med det generellt.

    För det tredje: Transfoba feminister är de som är dåliga feminister...
    kram
    Christine

    SvaraRadera
  11. Christine:

    Tack! Vet att jag inte är ensam, det finns många av er som stöttar :)
    Det var mer något jag skrev för jag var arg och ledsen.

    Ja jag önskar att vi kunde vara mer öppna, men vi ser vad som händer när vi är det. Dömande.

    Håller med, om nu bara dom som är transfobiska kunde ta till sig det.

    kramar!

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.