måndag 7 november 2011

When a feminist man fails at feminism

Är när dom exempelvis talar högt och brett om att dom minsann aaaldrig skulle kalla en kvinna för "bitch/hora", kritiserar machoidealet och chauvinism. Sen sitter dom glatt på Twitter och länkar till den ena misogyna gangstarap låten efter den andra som hyllar machoidealet och chauvinism, och "rätten" för män att kalla kvinnor för "bitches n ho's". Sen rappar dom med och tycker det är så tunga låtar och bla bla.

Bravo, you fail at feminism, feminist dudebro. Good going there. Fuck you and have a nice day.

8 kommentarer:

  1. Ja, väldigt konstigt att sådana kränkningar ska vara ok så länge som de framförs i en raplåt :-S

    SvaraRadera
  2. Håller med. Dubbelmoralen dessa feministiska män har. Tröttsamt.

    SvaraRadera
  3. Kan man tänka sig att det inte ens lyssnat på lyriken, ordentligt alltså? Eller att de förbiser den för att det handlar om känslan i själva musiken?

    SvaraRadera
  4. Candy:

    Det tror jag inte, dom feministiska killar jag tänker på är sådana som känner till vad som sägs och brukar ibland citera något eller anväånda någon nätmeme kopplat till gangstarap. Och med rap så är lyriken en stor del av poängen.

    Nej utan dom skiter hel enkelt i det chauvinistiska och machoidealet just för att det rör sig om musik. Jag önska dom kunde sluta se musik som ett frikort.

    SvaraRadera
  5. ånej. jag är feminist, men hiphop är min svaghet. det är vissa låtar jag bara inte kan ogilla, trots att kvinnosynen är hemsk.

    SvaraRadera
  6. Julia:

    Vad jag stör mig på är dubbelmoralen. Jag känner flera som exempelvis reagerade väldigt negativt moy Mustafa Cans misogyna "sexnovell", men som inte säger ett skit så fort det kommer till den gangstarap dom gillar med samma vidriga kvinnosyn. Där har dom istället 100 ursäkter för att försvara sin förkärlek till låtarna.

    SvaraRadera
  7. Ok, så då borde samma resonemang gälla om man tex ser på en actionrulle.
    Då betyder det att man står för död och misshandel.

    Klockrent resonemang.

    SvaraRadera
  8. Nä. Det borde det inte. Eftersom jag skrev inget om att dessa feministiska män tycker det är okej att kalla kvinnor för bitch eller "ho". Däremot så accepterar dom det i gangstarapen dom gillar. Dom blir en del av problemet för kvinnor som grupp.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.